14.10.11

Les quatre habilitats lingüístiques



Les quatre habilitats lingüístiques són molt importants a l'hora de portar a terme una situació comunicativa. Per tant, penso que tenen una gran rellevància i per això, m'agradaria explicar-vos en què consisteixen:


Llegir (Comprendre): és el procés mitjançant el qual es comprèn un text escrit.


-Implicacions (Isabel Solé): 
  • Llegir és un procés actiu, qui llegeix ha de construir el significat del text. El que llegim no és una rèplica del que l'autor ha volgut dir, sinó que és una construcció pròpia que implica el text, els coneixements previs del lector i els objectius a què s'enfronta el lector quan llegeix. 
  • Llegir és aconseguir un objectiu, sempre llegim per algun motiu, per alguna finalitat. L'objectiu ens guia la lectura, aquests poden ser molt variats i determinen les estratègies que fem servir i el control sovint inconscient que fem sobre la lectura. 
  • Llegir és un procés d'interacció entre qui llegeix i el text. Qui llegeix ha de fer-se seu el text relacionant-lo amb allò que ja sap. A més, ha d'adaptar-se al text transformant els coneixements previs en funció de les aportacions del text. 
  • Llegir és implicar-se en un procés de  predicció i inferència continua. (Inferència: és l'habilitat de comprendre algun aspecte del text a partir del significat de la resta). Qui llegeix formula una hipòtesi sobre el significat del text que llegirà i també de les seves parts mentre va llegint.

Escriure: Procés mitjançant el qual es produeix un text escrit significatiu. Escriure va molt més enllà que passar unes lletres en un paper en blanc. Escriure ha d'implicar i tenir en compte el procés complet de producció d'un text. Per tant, hem de tenir en compte tres aspectes:

  • Aspectes formals: cal·ligrafia, relació so-grafia, disposició de l'escriptura en el paper. 
  • Aspectes lingüístics relacionats amb el llenguatge pròpiament: morfologia, lèxicologia, semàntica, sintaxi, etc.
  • Aspectes discursius: treballar el procés de composició del text escrit i les seves propietats (coherència, cohesió, adequació...). I treballar la tipologia textual. 
    
Escriure


Parlar: Expressar el nostre pensament a través del llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i adequació en la situació comunicativa.
Parlar


Escoltar: És comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un missatge o discurs, pronunciat oralment. Característiques per ser un bon oient: 
Escoltar



  • Tenir un paper actiu i participatiu.
  • Respecte per l'emissor i les seves idees. 
  • Ser objectiu per intentar entendre què ens vol dir l'altre. 
  • Saber descobrir els objectius i propòsits de l'orador. 
  • Saber descobrir les idees clau del missatge. 
  • Saber relacionar a un missatge  parlar, si és el cas, quan acaba o mentre parla l'orador. 


Conclusió: Les habilitats lingüístiques són molt importants, no només a nivell educatiu, sinó que també en qualsevol situació quotidiana. Crec que el fet de dominar aquestes quatre habilitats és un punt a favor molt important per a ser un bon mestre. Per tant, com a futura mestra que sóc, aquest tema ha sigut de un gran interès per a mi. 

Espero que us hagi interessat i que intenteu aconseguir dominar les quatre habilitats lingüístiques. 
Gràcies!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada